Skip to main content

Realm - Migrations trong lập trình ứng dụng iOS


Đã là lập trình viên iOS, hẳn ai trong chúng ta cũng đã từng sử dụng Core Data, Realm hay SQLite để lưu dữ liệu của App vào database.
SQLite là một cơ sở dữ liệu tốt để lưu trữ dữ liệu trong bộ nhớ trong. Để làm việc với SQLite, chúng ta phải thực hiện rất nhiều thao tác: xây dựng khung chương trình, mô hình, helper, truy vấn,... Điều này đòi hỏi rất nhiều thời gian trong quá trình phát triển phần mềm. Những người mới tìm hiểu SQLite sẽ bỏ ra khá nhiều thời gian trong việc khởi tạo, nhập xuất, tạo các truy vấn và đặc biệt là code sẽ dài và rất khó quản lý.
Core Data tương đối khó xử dụng ngay cả với những người đã có kinh nghiệm, code dài dòng, và việc quản lý dữ liệu rất khó khăn. Core Data lưu dữ liệu vào SQLite, và để nhìn thấy dữ liệu và quản lý dữ liệu trong SQLite một cách trực quan, chúng ta cần sử dụng các công cụ trả phí đắt tiền như SQLite Professional, Core Data Editor,…
Realm là một cơ sở dữ liệu nhẹ, có thể thay thế cả hai thư viện SQL và ORM. Realm không sử dụng SQLite làm engine của nó. Thay vào đó, nó dùng core C++ nhằm mục đích cung cấp một thư viện cơ sở dữ liệu thay thế SQLite
Realm có rất nhiều lợi thế:
  1. Dễ dàng sử dụng hơn
  2. Tốc độ query nhanh hơn
  3. Quản lý dữ liệu dễ dàng và trực quan hơn
  4. Open source và tài liệu tham khảo được viết rất tốt
  5. Cross platform Với rất nhiều lợi thế như trên, Realm ngày càng được sử dụng phổ biến hơn.
Dù dùng Realm, CoreData hay SQLite thì đôi lúc bạn có thể sẽ muốn có những thay đổi trong data model của bạn.

Nếu ứng dụng của bạn đang trong quá trình lập trình ở bước đầu thì việc này là khá đơn giản tuy nhiên nếu ứng dụng của bạn đã chạy, bạn có thể sẽ không muốn phải làm gián đoạn quá trình sử dụng của người dùng bở việc ddos có thể sẽ khiến bạn mất đi một số lượng người dùng lớn và đó là lí do chúng ta phải sử dụng migration. Trong bài này mình sẽ nói về Migration trong trong Realm. Nếu các bạn muốn biết cách migration trong coredata các bạn có thể tham khảo bài sau https://viblo.asia/p/migrations-voi-core-data-trong-lap-trinh-ung-dung-ios-l0rvmmxavyqA
Nào! giờ chúng ta sẽ đi vào Migration trong Realm thông qua một ví dụ. ban đầu chúng ta có 1 class object
class Person: Object {
    @objc dynamic var firstName = ""
    @objc dynamic var lastName = ""
    @objc dynamic var age = 0
}
sau khi publish app thì mong muốn có một số thay đổi trong đó như sau:
class Person: Object {
    @objc dynamic var fullName = ""
    @objc dynamic var age = 0
}
trong application(application:didFinishLaunchingWithOptions:) chúng ta tiến hành như sau
func applicationDidFinishLaunching(_ application: UIApplication) {
let config = Realm.Configuration(
    // version (if you've never set a schema version before, the version is 0).
    schemaVersion: 1, migrationBlock: { migration, oldSchemaVersion in
        // We haven’t migrated anything yet, so oldSchemaVersion == 0
        if (oldSchemaVersion < 1) {
                migration.enumerateObjects(ofType: Person.className()) { oldObject, newObject in
                // combine name fields into a single field
                let firstName = oldObject!["firstName"] as! String
                let lastName = oldObject!["lastName"] as! String
                newObject!["fullName"] = "\(firstName) \(lastName)"
        }
    })
Realm.Configuration.defaultConfiguration = config
}
Giả sử model chúng ta muốn thay đổi trường age thành yearsSinceBirth chúng ta làm như sau.
func applicationDidFinishLaunching(_ application: UIApplication) {
let config = Realm.Configuration(
    // version (if you've never set a schema version before, the version is 0).
    schemaVersion: 2, migrationBlock: { migration, oldSchemaVersion in
        // We haven’t migrated anything yet, so oldSchemaVersion == 0
        if (oldSchemaVersion < 1) {
                migration.enumerateObjects(ofType: Person.className()) { oldObject, newObject in
                // combine name fields into a single field
                let firstName = oldObject!["firstName"] as! String
                let lastName = oldObject!["lastName"] as! String
                newObject!["fullName"] = "\(firstName) \(lastName)"
        }
        if (oldSchemaVersion < 2) {
            migration.renameProperty(onType: Person.className(), from: "age", to: "yearsSinceBirth")
        }
    })
Realm.Configuration.defaultConfiguration = config
}
và cứ như vậy nếu có bất cứ sự thay đổi nào trong model chúng ta sẽ tiến hành tăng schemaVersion sau đó thêm thay đổi vào bên dưới tăng dần theo schemaVersion.
Trên đây là hướng dẫn cơ bản về migration trong realm. hi vọng nó có thể giúp ích được ho mọi người khi cần. Xin cảm ơn.
tài liệu tham khảo: https://realm.io/docs/swift/latest/

Comments

Popular posts from this blog

Swift Tool Belt, Part 1: Adding a Border, Corner Radius, and Shadow to a UIView with Interface Builder

During my iOS work, I’ve assembled a set of code that I bring with me on every iOS project. I’m not talking about large frameworks or CocoaPods here. These are smaller Swift extensions or control overrides that are applicable to many projects. I think of them as my tool belt. In this post, I’ll show you an extension that will add a border, a corner radius, and a shadow to any UIView, UIButton, or UILabel and allow you to preview what it will look like in Interface Builder. Back in 2014, I wrote a blog post on Expanding User-Defined Runtime Attributes in Xcode where I added a border, corner radius, and shadow to a UIView using Interface Builder’s user-defined runtime attributes. This solution had no type checking—you had to type the property you wanted to modify by hand and often had to look up what it was called. You also had to run your project in order to see the effect of the runtime attribute. Starting with Xcode 6 , there is a new mech...

Alamofire vs URLSession

Alamofire vs URLSession: a comparison for networking in Swift Alamofire and URLSession both help you to make network requests in Swift. The URLSession API is part of the foundation framework, whereas Alamofire needs to be added as an external dependency. Many  developers  doubt  whether it’s needed to include an extra dependency on something basic like networking in Swift. In the end, it’s perfectly doable to implement a networking layer with the great URLSession API’s which are available nowadays. This blog post is here to compare both frameworks and to find out when to add Alamofire as an external dependency. Build better iOS apps faster Looking for a great mobile CI/CD solution that has tons of iOS-specific tools, smooth code signing, and even real device testing? Learn more about Bitrise’s iOS specific solutions! This shows the real power of Alamofire as the framework makes a lot of things easier. What is Alamofire? Where URLSession...

Frame vs Bounds in iOS

This article is a repost of an answer I wrote on Stack Overflow . Short description frame = a view’s location and size using the parent view’s coordinate system ( important for placing the view in the parent) bounds = a view’s location and size using its own coordinate system (important for placing the view’s content or subviews within itself) Details To help me remember frame , I think of a picture frame on a wall . The picture frame is like the border of a view. I can hang the picture anywhere I want on the wall. In the same way, I can put a view anywhere I want inside a parent view (also called a superview). The parent view is like the wall. The origin of the coordinate system in iOS is the top left. We can put our view at the origin of the superview by setting the view frame’s x-y coordinates to (0, 0), which is like hanging our picture in the very top left corner of the wall. To move it right, increase x, to move it down increase y. To help me remember bound...