Skip to main content

RxSwift: Trait trong RxSwift - Single, Completable, Maybe


I. Khái niệm:

1. Trait:


  • Trait là một wrapper struct với một thuộc tính là một Observable Sequence nằm bên trong nó. Trait có thể được coi như là một sự áp dụng của Builder Pattern cho Observable.
  • Để chuyển Trait về thành Observable, chúng ta có thể sử dụng operator .asObservable()
//Trait example

struct Single<Element> {
    let source: Observable<Element>
}

struct Driver<Element> {
    let source: Observable<Element>
}
Các đặc điểm của Trait bao gồm:
  • Trait không xảy ra lỗi.
  • Trait được observe và subscribe trên MainScheduler.
  • Trait chia sẻ Side Effect.

2. Side Effect:


  • Side Effect là những thay đổi phía bên ngoài của một scope (khối lệnh).
  • Trong RxSwift, Side Effect được dùng để thực hiện một tác vụ nào đó nằm bên ngoài của scope mà không làm ảnh hưởng tới scope đó.
        struct Message {
            var title: String = ""
            var content: String = ""
        }
        
        let disposeBag = DisposeBag()
        let message = Message()
        
        let driver = Driver.just(message)
        driver
            .do(onNext: { message in
                self.playRingtone() //Bật chuông báo có tin nhắn
            })
            .drive(onNext: { message in
                self.handleMessage(message) // Xử lý tin nhắn
            })
            .disposed(by: disposeBag)
Trong ví dụ, giả sử chúng ta có một tin nhắn được gửi đến điện thoại. Công việc cần xử lý đó là nhận tin nhắn đó đồng thời sẽ rung chuông báo hiệu có tin nhắn được gửi tới. Side Effect được sử dụng tại đây để thực hiện việc rung chuông khi nhận được tin nhắn gửi đến mà không làm ảnh hưởng tới tin nhắn đó. Chúng ta có thể hiểu đơn giản rằng Side Effect chính là khả năng cho phép thực hiện một công việc cùng với một công việc khác mà không làm ảnh hưởng tới công việc kia.

II. Các loại Trait trong RxSwift:

1. Single:


public enum SingleEvent<Element> {

        // One and only sequence element is produced. 
        // (underlying observable sequence emits: `.next(Element)`, `.completed`)
        case success(Element)
        
        // Sequence terminated with an error. 
        // (underlying observable sequence emits: `.error(Error)`)
        case error(Swift.Error)
}
  • Single là một biến thể của Observable trong RxSwift.
  • Thay vì emit được ra một chuỗi các element như Observable thì Single sẽ chỉ emit ra duy nhất một element hoặc một error.
Đặc điểm của Single:
  • Emits chính xác một element hoặc một error.
  • Không có Side Effect.
Ví dụ:
    func divideNumber(_ a: Int, _ b: Int) -> Single<Int> {
        return Single.create { single in
            if b == 0 {
                single(.error(NSError()))
            } else {
                single(.success(a / b))
            }
            return Disposables.create()
        }
    }
        // Subscriber
        let disposeBag = DisposeBag()
        divideNumber(10, 2)
            .subscribe { element  in
                switch element {
                case .success(let result):
                    print("result: \(result)")
                case .error(let error):
                    print(error.localizedDescription)
                }
            }
            .disposed(by: disposeBag)
result: 5

2. Completable:



public enum CompletableEvent {

        // Sequence terminated with an error. 
        // (underlying observable sequence emits: `.error(Error)`)
        case error(Swift.Error)
        
        // Sequence completed successfully.
        case completed
}
  • Giống với Single, Completable cũng là một biến thể của Observable.
  • Điểm khác biệt của Completable so với Single đó là nó chỉ có thể emit ra một error hoặc chỉ complete (không emit ra event mà chỉ terminate).
Đặc điểm của Completable:
  • Không emit ra event.
  • Chỉ emit ra error hoặc terminate mà không phát ra bất cứ event nào.
  • Không có Side Effect.

3. Maybe:



public enum MaybeEvent<Element> {

        // One and only sequence element is produced. 
        // (underlying observable sequence emits: `.next(Element)`, `.completed`)
        case success(Element)

        // Sequence terminated with an error. 
        // (underlying observable sequence emits: `.error(Error)`)
        case error(Swift.Error)

        // Sequence completed successfully.
        case completed
}
  • Maybe cũng là một biến thể của Observable và là sự kết hợp giữa SingleCompletable.
  • Nó có thể emit một element, complete mà không emit ra element hoặc emit ra một error.
Đặc điểm của Maybe:
  • Có thể phát ra duy nhất một element, phát ra một error hoặc cũng có thể không phát ra bất cứ evenet nào và chỉ complete.
  • Sau khi thực hiện bất kỳ 1 trong 3 sự kiện nêu trên thì Maybe cũng sẽ terminate.
  • Không chia sẻ Side Effect.

Tài liệu tham khảo:

Comments

Popular posts from this blog

Alamofire vs URLSession

Alamofire vs URLSession: a comparison for networking in Swift Alamofire and URLSession both help you to make network requests in Swift. The URLSession API is part of the foundation framework, whereas Alamofire needs to be added as an external dependency. Many  developers  doubt  whether it’s needed to include an extra dependency on something basic like networking in Swift. In the end, it’s perfectly doable to implement a networking layer with the great URLSession API’s which are available nowadays. This blog post is here to compare both frameworks and to find out when to add Alamofire as an external dependency. Build better iOS apps faster Looking for a great mobile CI/CD solution that has tons of iOS-specific tools, smooth code signing, and even real device testing? Learn more about Bitrise’s iOS specific solutions! This shows the real power of Alamofire as the framework makes a lot of things easier. What is Alamofire? Where URLSession...

Swift Tool Belt, Part 1: Adding a Border, Corner Radius, and Shadow to a UIView with Interface Builder

During my iOS work, I’ve assembled a set of code that I bring with me on every iOS project. I’m not talking about large frameworks or CocoaPods here. These are smaller Swift extensions or control overrides that are applicable to many projects. I think of them as my tool belt. In this post, I’ll show you an extension that will add a border, a corner radius, and a shadow to any UIView, UIButton, or UILabel and allow you to preview what it will look like in Interface Builder. Back in 2014, I wrote a blog post on Expanding User-Defined Runtime Attributes in Xcode where I added a border, corner radius, and shadow to a UIView using Interface Builder’s user-defined runtime attributes. This solution had no type checking—you had to type the property you wanted to modify by hand and often had to look up what it was called. You also had to run your project in order to see the effect of the runtime attribute. Starting with Xcode 6 , there is a new mech...

Frame vs Bounds in iOS

This article is a repost of an answer I wrote on Stack Overflow . Short description frame = a view’s location and size using the parent view’s coordinate system ( important for placing the view in the parent) bounds = a view’s location and size using its own coordinate system (important for placing the view’s content or subviews within itself) Details To help me remember frame , I think of a picture frame on a wall . The picture frame is like the border of a view. I can hang the picture anywhere I want on the wall. In the same way, I can put a view anywhere I want inside a parent view (also called a superview). The parent view is like the wall. The origin of the coordinate system in iOS is the top left. We can put our view at the origin of the superview by setting the view frame’s x-y coordinates to (0, 0), which is like hanging our picture in the very top left corner of the wall. To move it right, increase x, to move it down increase y. To help me remember bound...